Vinn en oförglömlig mysterieresa för två!

Vinn en mysterieresa – vi vet ännu inte vart, men dit ska vi!

Hur deltar du?

  1. Prenumerera på Valcos nyhetsbrev senast den 30 september 2025 (och gärna även efter det).
  2. Vänta på utlottningen, som genomförs den 1 oktober 2025 (eller nästa dag vi är i skick att göra det).
  3. Vinnaren meddelas via e-post – till samma adress som användes för nyhetsbrevsprenumerationen.

Det var allt! Inga krångliga formulär eller frimärken att slicka. Lätt som att glömma passet hemma.

Hur mycket är det här priset värt?

Tja, ”upp till flera tusen euro”! Den exakta summan beror på hur bra vårt marknadsföringsteam lyckas förhandla fram en budget med chefen.

Men vi lovar att resan blir oförglömlig, och du får utmärkta diabilder att visa för dina vänner.

Obligatorisk friskrivningsklausul

Vinnaren ansvarar själv för sina försäkringar, sina brott och sina vaccinationer.
Vi tar inget ansvar om du tvingas förklara för en tulltjänsteman varför du har skal från överraskningsägg i tjocktarmen.

Valco ordnar en stor mysterieresa – för någon måste ju göra det!

Vi har ibland för vana att läsa gamla herrtidningar när det inte riktigt finns några nya. I dem hittade vi legendariska läsarresor – sådana resor där man hamnade på Reeperbahn, i Pattaya eller ibland till och med i Gambia. Det fanns alltid en historia att berätta och en misstänkt stor mängd solkräm med i packningen.

Sedan stannade vi upp och tänkte: VARFÖR ordnas det inte längre några sådana här episka läsarresor? Var är de hjältemodiga resenärerna som ger sig av mot det okända, beväpnade endast med en dåligt packad resväska och synnerligen tveksamma fördomar om resmålet?

Vi insåg: om det inte finns några läsarresor längre, får vi väl ordna en själva.

Ett ögonblick drömde vi om att chartra ett helt flygplan och sätta igång en veckas festande på någon stökig plats. Men sedan påminde någon smartare oss om att vi inte har råd med det.

Troligen skulle vi hamna i ett läge där det bara fanns två passagerare (våra firmarepresentanter) och företaget gick i konkurs innan den första mojiton ens hade hunnit beställas.

Alltså kom vi fram till en kompromiss: vi lottar ut en enda resa!

Naturligtvis var vi tvungna att fundera på vilket resmål som vore roligast (och minst sannolikt att göra oss bankrutta). Först tänkte vi på traditionella platser, men sedan dök frågan upp:

”Vad händer om vinnaren är en berlinare och resmålet är… Berlin?”

Då bestämde vi att resmålet blir en överraskning – även för oss! Baserat på vinnarens hemort väljer vi en plats minst 500 kilometer bort i ett annat land, och åker dit. På så vis ser vi till att varje resa blir ett verkligt äventyr, och inte bara en lokal bussresa till grannstaden.

Resan kommer också att inkludera en egen representant från Valco, som aldrig har varit på platsen tidigare och därför är fullkomligt värdelös som reseguide.

Men det är just en del av äventyrets charm!

Är du redo för äventyret?

Om inte, oroa dig inte – det är inte vi heller. Men det har aldrig stoppat oss förut! Alltså: prenumerera på nyhetsbrevet, vinn resan och häng med oss på en resa som ingen – verkligen ingen – vet någonting om på förhand. Men är inte det just det bästa?

Om du redan är prenumerant, är du automatiskt med i utlottningen!

Lotteriregler

1. Arrangör

Lotteriet anordnas av Valco Oy (nedan ”arrangören”).

2. Tidsperiod för deltagande

Man kan delta i lotteriet genom att prenumerera på Valcos nyhetsbrev senast den 30 september 2025.

3. Deltagande

För att delta behöver du bara prenumerera på Valcos nyhetsbrev under lotteriets gång. Det är allt! Du behöver inte fylla i några krångliga formulär eller svara på svåra frågor som ”Vilken är din största resedröm?” (spoiler: det är den här resan).

Lotteriet är öppet för alla myndiga (18 år) fysiska personer som är bosatta inom Europeiska unionen och innehar medborgarskap i ett EU-land. Varje deltagare får endast delta en gång och kan bara vinna ett pris.

Anställda hos Valco Oy och deras familjemedlemmar har inte rätt att vinna några priser – även om de skulle ha väldigt övertygande argument för varför just de borde få följa med på resan.

4. Pris

Bland alla som har prenumererat på nyhetsbrevet senast den 30 september 2025 lottas en mysterieresa för två ut:

  • Priset inkluderar resa, boende och förtäring (inom rimliga gränser).
  • Resmålet bestäms utifrån vinnarens hemort och måste ligga minst 500 kilometer bort i ett annat land.
  • Vinnaren får ta med sig en reskamrat (en kompis, partner, svärfar – du bestämmer!).
  • En representant från Valco följer också med, som troligen aldrig har varit på orten och besitter mycket tvivelaktig resekompetens.

Priset kan inte växlas in mot pengar eller bytas mot ett annat resmål, så om du vinner ska du resa – vare sig du vill eller inte.

Arrangören står för eventuell lotteriskatt, men alla övriga kostnader – som reseförsäkring och vaccinationer – faller på vinnaren. Ingen av oss vill nämligen ta ansvar om du skulle hamna i Sibirien utan vinterkläder.

5. Lottning, vinnarmeddelande och inlösen av pris

Lottningen äger rum den 1 oktober 2025, och vinnaren meddelas personligen via e-post – till den adress som används för nyhetsbrevsprenumerationen.

Vinnaren måste bekräfta mottagandet av priset och lämna nödvändig information till arrangören, så att researrangemangen kan påbörjas (och för att vi ska vara säkra på att du faktiskt existerar).

Om vinnaren inte svarar inom rimlig tid (7 dagar) har arrangören rätt att dra en ny vinnare.

6. Personuppgifter

Deltagarnas personuppgifter används endast för att genomföra lottningen, meddela vinnaren och boka resan.

Uppgifterna behandlas av en underleverantör till Valco, på krypterade servrar i EU eller USA (dvs. “i molnet”).

När lottningen är klar och resan bokad raderas alla personuppgifter som lämnats för denna resa, och de används inte för något annat ändamål utan särskilt samtycke från deltagaren.

Mer information finns i vår integritetspolicy på Valcos webbplats.

7. Ansvar

Pristagaren frigör Valco Oy från allt ansvar som kan uppstå, inte uppstå eller påstås ha uppstått genom att delta i lotteriet, lösa in priset eller använda det.

Med andra ord: om du blir kidnappad och serverad som huvudrätt på ett kannibalbröllop eller av misstag blir en lokal diktators sexleksak, är det inte vårt problem.

Arrangören garanterar inte till exempel:

  • Att mysterieresmålet är trevligt. Det kan vara ett tropiskt paradis där du ligger i en solstol – eller Puolanka.
  • Att vädret är gynnsamt eller att platsen är intressant.
  • Att den lokala maten är ätbar. Arrangören tar inget ansvar om menyn består av ormar och kolerasmittad soppa.
  • Att vår reseguide (Valcos representant) på något sätt är hjälpsam eller behaglig.

Ansvar (forts.)

Det åligger resenären själv att se till att han eller hon är förberedd på allt som kan hända – och också allt som är helt otänkbart. Det betyder till exempel:

  • Att du har alla möjliga och omöjliga vaccinationer och förebyggande mediciner. Vi tar inget ansvar om du efter 10 dagar upptäcker att ett litet kliande bett på ditt ben plötsligt börjar tala ryska med dig.
  • Att du skaffar en reseförsäkring. I den här utlottningen kan din resa leda dig till en exotisk lyxdestination – eller mitt i Sahara utan någon tydlig plan för hur du ska ta dig därifrån. En reseförsäkring är bra om du hamnar i en lokal såpopera som ofrivillig biroll eller tvingas delta i en kameltävling utan tidigare erfarenhet.
  • Att du har rätt inställning. För det här är (förmodligen) ingen vanlig Tallinn-kryssning, utan ett äventyr där allt är möjligt – förutom en garanti att allt kommer att gå enligt plan.

Ansvar (forts.)

Genom att delta i utlottningen godkänner du dessa regler och bekräftar att du är tillräckligt modig för att anta en överraskningsresa ut i det okända, eftersom ingen – inte ens vi – vet vart du hamnar.

Arrangören förbehåller sig rätten att skratta vänligt om resan tar dig till någon plats du inte alls väntat dig.

Arrangören förbehåller sig också rätten att marknadsföra episka, livsfarliga äventyr – och sedan av ren lathet bara boka en husvagnsplats åt dig på campingen i Puolanka.
(Men är inte Puolanka redan lite som utlandet, om du aldrig har varit där?)

Eller så drar vi faktiskt till ett riktigt häftigt ställe.
Allt hänger på marknadsföringsbudgetens gudar. Ju fler prenumeranter nyhetsbrevet får, desto mer pengar får vi att lägga.

Att ge sig iväg på resan sker helt på egen risk.
Vi lovar bara en sak: det blir en historia som du berättar på ålderdomshemmet – om du överlever!