Vi får många meddelanden om hörlurar just nu (och det med all rätt). Jag är säker på att vi snart kommer att få någon i byn som säger "är det här hörlurskillen?". Som tur är har snorungen inte tagit något, och det är ingen konkurs (än), men de efterlängtade hörlurarna skickas just nu ut till kunder :D
Vi har försökt svara alla, men i och med "BusinessFinland support crisis" har skrivandet börjat ta en mer aggressiv ton när någon har hittat oss på de publicerade supportlistorna.
Vi har blivit utsatta för för utpressning med negativ uppmärksamhet i sociala medier och misstankar om att vi har något särskilt motiv för att blockera headseten och inte leverera dem till kunderna.
Det är något med den mängd feedback vi fick som gör att företagets första anställda anställdes för att hantera kundservice när medarbetarna inte hade tid att svara alla.
Vid den här tidpunkten är det förmodligen bäst att bara vara rakt på sak och låta alla bedöma själva.
Bakgrund
Förra året utvecklade vi en uppsättning brusreducerande hörlurar som började säljas i slutet av året. Utvecklingsarbetet och de första beställningarna gjordes personligen med garanterade lånepengar, eftersom verksamheten inte var särskilt stor under 2018. Hörlurarna (och dammsugare och robotgräsklippare etc.) sålde ganska bra förra året och i slutändan gjorde vi en vinst på hela 71 000 euro - när företaget inte hade några kostnader alls.
Aktieägarna höjde inte lönerna, vi hade vårt eget hem som lager och det fanns inga andra utgifter än produktutveckling. Vi ville att företaget skulle ha åtminstone lite pengar över för att kunna utveckla verksamheten. Drömmen var att detta kanske i framtiden skulle bli ett jobb och en försörjning för oss.
Eftersom alla pengar vi tjänade under 2019 skulle bindas upp under våren i beställningar av headset, beslutade vi att hålla våra försäljningskanaler öppna och tillåta förbeställningar. I efterhand skulle det förmodligen inte ha varit värt det, för det var här allt började gå fel.
Överraskning överraskning
Först var det det kinesiska nyåret, då hela det kommunistiska Kina är stängt. I Finland fanns det ingen sådan stängning ens under undantagstillståndet. Vi kom överens om affären och priset, men den egentliga beställningen kunde göras först efter nyåret.
Kineserna lovade att leverera hörlurarna i slutet av februari. Efter det började det hända saker samtidigt som folk beställde fler och fler hörlurar. Kina stängde oväntat och det fanns inga definitiva besked om leveranser. Tillverkaren utlovade leveranser (ursprungligen för februari) för mars.
Den 3 februari informerade vi för första gången våra kunder via e-post och Facebook om de förseningar som coronaviruset orsakade.Fler hörlurar kommer att finnas tillgängliga för beställning tidigast den 9 februari, med en leveranstid på en månad om vi har tur, och mer om vi har otur.”.
Andra gången vi meddelade förseningarna var den 11 februari, då det ännu inte var möjligt att beställa, men "vi kommer inte att kunna leverera mer förrän tidigast i slutet av mars, beroende på hur snabbt Kina kan återgå till det normala.”.
Den tredje gången, den 15 februari, meddelade vi att fler headset skulle finnas tillgängliga tidigast i slutet av mars. Denna information baserades på vad tillverkaren berättade för oss om leveranstider. Tidigare har de hållit tidsplanen, men i den här situationen var de överdrivet optimistiska - och vi trodde på dem.
Knappast någon i hela världen skulle ha gissat hur mycket räntan skulle påverkas.
Tidtabeller live
I och med öppnandet av de kinesiska fabrikerna kom produktionen äntligen igång i början av mars och vi rapporterade den 19 mars hur "produktionen går på högvarv". Vid den tidpunkten förväntades produkterna anlända under aprilveckan, dvs. i början av april. Även här blev det förseningar utöver det normala, eftersom alla komponenter fick vänta - naturligtvis fick även underleverantörerna till vår fabrik och landets komponenttillverkare vänta i februari.
Normalt levereras alla beställda headset på en gång. Eftersom vi hade bråttom och panik, bad vi kineserna att skicka oss de hörlurar som redan fanns i lager och sedan skicka oss fler så snart de anlände - oavsett vad det kostade.. Den 26 mars meddelade vi detta och förutspådde att den första omgången skulle anlända i början av april och den andra i slutet av april.
Den 8 april upptäckte vi att tillverkningen inte var den enda utmaningen. Med inställda reguljärflyg och en värld som beställde röda masker från topp till tå hade vi nu problem med att få leveranserna. Hörlurarna väntade på en ledig plats på ett fraktplan i slutet av mars för att skickas till Finland.
Som en bonus gjorde transportbolagen Carunas och fördubblade transportpriset med ett ensidigt tillkännagivande. Vi informerade kunderna om allt detta den 8 april.
Den första omgången nådde oss slutligen fredagen den 17 april och hörlurarna för dem som hade väntat längst postades på måndagen. Resten av den första omgången bör levereras den här veckan så fort de kan packas och skickas. Denna omgång bör täcka beställningar för andra halvan av mars.
Fler headset bör komma till oss nästa vecka, varefter lagersituationen kommer att vara sådan att de kommer att skickas direkt från lagret. Du kan också vara säker på att dessa headset i framtiden endast kommer att säljas från lager..
Kranskärl
Eftersom ett företags verksamhet inte kan (eller bör) baseras på en enda produkt på lång sikt, utvecklar vi ständigt nya produkter och tjänster - precis som alla unga företag.
Vi har sökt finansiering från investerare, finansinstitut och banker. I slutändan var vi tvungna att själva finansiera våra tidigare produktutvecklingskostnader med ett lån, vars återbetalning var okänd (och värdefull).
Investerarna tycker att det är dumt att gå in och konkurrera med JBL, Sony och liknande jättar, och det finns inget sexigt med vår verksamhet. Ur bankens synvinkel är det enda sättet att tjäna pengar att sälja sina barn som slavar, belåna sitt hus och skriva under ett papper i blod som garanterar evig skuldfrihet om något går fel. Trots detta har banklån tagits med sina egna garantier.
I mars erbjöds BusinessFinlands så kallade räntesubventioner, som nu har orsakat en hel del uppståndelse. Vi vill inte kommentera om stödet har missbrukats eller sökts på felaktiga grunder, men vårt samvete är rent. När staten började falla, satte vi hinken under.
BusinessFinland meddelade att man skulle erbjuda bidrag på upp till 100 000 euro för utvecklingsprojekt som kostade upp till 125 000 euro. Kriterierna var att räntekrisen måste ha haft en väsentlig inverkan på företagets verksamhet och målet är att utveckla nya affärs- eller verksamhetsmodeller som "förbättrar företagets utsikter under och efter chocken. Åtgärderna bör syfta till nya produkt- eller produktionsrelaterade lösningar för företaget".
Madetta från Finland
Som beskrivits ovan har vår verksamhet varit mycket sårbar. Vi är praktiskt taget beroende av Kina, vars stängning på grund av kronan nästan har gjort hela verksamheten förbannad - för att inte tala om de transportproblem som kronan har orsakat.
Valcos projekt är att ta fram produkter på marknaden som inte är beroende av samma försörjningskanaler och att försöka starta produktion i Finland. Precis som BusinessFinland hade tänkt sig finansieringen.
Exakt. Vårt mål har varit att hela tidenatt vi kan vara stolta över att vara en finsk tillverkare. Vi har inte haft möjlighet att göra det - och vi är fortfarande inte ensamma, men vi har redan inlett diskussioner med flera potentiella partners. Finland har helt enkelt ännu inte den rätta infrastrukturen för att göra detta. Men tillsammans med andra företag kan vi göra det.
Vårt mål är att vi i framtiden ska ha våra egna Valco-produkter, designade i Finland och (beroende på modell) tillverkade här eller någon annanstans, som är av hög kvalitet, men ändå tillgängliga för alla att köpa.Det kanske är en galen idé, men den är vår.
BusinessFinland har gjort det möjligt för oss att köpa finsk design för vår framtida modell och har gjort det möjligt för oss att anställa två produktutvecklare och en tredje långtidsanställd som vi inte skulle ha vågat anställa annars.
Det är inte ens fråga om att våga betala ränta, utan om att inte vilja anställa någon om man inte är säker på att få betalt. Företagaren är alltid ansvarig för sina anställdas välbefinnande.
Företagarna själva får fortfarande sin huvudsakliga försörjning någon annanstans ifrån, eftersom vi tänker långsiktigt. Dessutom har vi förstahandserfarenhet av människor som har påbörjat ett arbete och sedan plötsligt befunnit sig utan arbete när företaget inte hade något att betala dem. Valco Ltd kommer aldrig att vara en sådan arbetsgivare.
Förutom inhemsk (och icke-kinesisk) produktion kommer BusinessFinland-finansieringen att användas för att utveckla en helt annan typ av verksamhet, 100 % exportverksamhet. Det faktum att detta projekt har framskridit så snabbt är också helt och hållet BusinessFinlands förtjänst. Vi kommer säkert att berätta mer om detta senare.
Är det värt att göra något här?
Av någon anledning har alla de reaktioner som företagen har fått från en liten men högljudd minoritet av människor inte riktigt uppmuntrat dem att utveckla någon affärsverksamhet här i Finland. Det man tänker på är att vi borde Penttvillingar.
Lyckligtvis är de flesta av våra kunder och följare smarta och inser hur svår situation nästan alla företag befinner sig i i en värld som denna.
Vi lever i vad som kan vara en mycket exceptionell situation som bara inträffar en gång i livet. Corona är förmodligen den mest betydelsefulla upplevelsen för vår generation.
Hela världen (exklusive Sverige) befinner sig i undantagstillstånd och priset på flygfrakt fördubblas varje vecka, trots att oljepriset i dag för första gången i historien är negativt!
Trots våra farhågor är vi tacksamma för att detta inte är en militär kris, utan en civil kris.
I vilket fall som helst gillar vi dig och önskar att du var med oss på detta äventyr. Vi försöker stabilisera Valco, anställa fler människor och utveckla något så märkligt som hörlurstillverkning i Finland.
ps. om inget av de tidigare nyhetsbreven har nått dig, bör du följa vår e-postlista.
pps. Jag kommer att sälja detta företag så snart någon köper det, men ingen kommer att köpa det ändå eftersom denna verksamhet inte är vettig.
Jaa kavereille:
VALCO brusreducerande hörlurar - amatörrecension
Valcos nya Bluetooth-högtalare