I maj skickade vi återigen ut en kundundersökning till dem som prenumererar på vårt nyhetsbrev. Slutresultatet var som att kasta bröd på en måltavla. Vi vet inte varför eller hur, men ett mycket långt frågeformulär med alla möjliga dumma frågor besvarades av nästan 2 000 personer, ett urval som redan är tillräckligt för att förutsäga valet av nästa president.
Precis som alla andra företag är vi intresserade av vad som pågår i våra kunders huvuden. Det beror naturligtvis på att vi vill ha mer pengar, och det enda ärliga sättet att tjäna mer pengar är att ge våra kunder bättre service och leverera bättre produkter till marknaden. Med de extra pengarna kan vi sedan köpa stora guldklockor, snabba bilar och bygga Dödsstjärnan. Alla vinner på det.
Den omfattande undersökningen ger också en hel del intressant statistik som du kan snurra runt och ha kul med. Resultaten av undersökningen har tittats på, snurrats i Excel och till och med smugits in i ChatGPT. Nedan följer all data som kan publiceras. Resten har skrivits ut på kvittopapper, placerats i ett pentagram av ljus och exorcerats i en mystisk Cthulhu-besvärjelseritual.
Valcos kunder
Den internationella mångfalden bland respondenterna var exakt vad vår egen uppfattning och statistik över Valcos kundbas indikerar. Cirka 68% av kunderna kommer från Finland, 25% från Tyskland och resten är utspridda över hela Europa som sardiner på öppet hav. Ett par procent av de svarande kom från någonstans utanför EU.
Men det som är mer intressant är hur våra kunder är. Även om någon, när jag senast tittade på LinkedIn idag, hade sagt att Valco var en billig och dålig kopia av Varusteleka, är sanningen den att vi har gjort den här affären och sett ut som oss själva utan att tänka så mycket på det.
Slutresultatet verkar vara att kunderna också ser ut som våra entreprenörer. Med andra ord är de originella, unika och helt lysande individer.
Vi frågade vilken typ av miljö våra kunder lever i, och även om fördelningen var ganska jämn så skiljer den sig en del från var människor statistiskt sett lever. Det är mer sannolikt att en Valco-kund bor i en liten stad än i en stor metropol. Förmodligen för att det i en småstad är viktigare att göra grannarna avundsjuka med nya hörlurar.
Medan alla andra verkar leta efter ett ungt par som tar selfies på Instagram, har vi en mer mogen kundkrets. Andelen män är fortfarande överrepresenterad (80%), men sedan förra året har andelen kvinnliga kunder ökat rejält. Vi försöker se till att det här inte bara är ett varumärke för män. Vi är också bra för kvinnors pengar och alla andra kön.
Statistiskt sett är den genomsnittliga Valco-kunden en man i femtioårsåldern som bor i Uleåborg eller Tammerfors i Finland. I Tyskland någonstans i Leipzig eller Dortmund. Vi har inte frågat, men de gillar förmodligen metal, öl och korv. I absoluta tal är det naturligtvis alltid en plats som har flest kunder, beroende på hur stor platsen är. Om man tittar på de tyska delstaterna så är våra kunder där ganska jämnt spridda över hela Tyskland.
Jag måste dock säga att åldersfördelningen bland våra kunder är anmärkningsvärt jämn, men inte ens kreativ fantasi räcker för att förvandla detta till ett trendigt ungdomsmärke. Det är bra, eftersom unga människor ändå inte har pengar. Till och med mitt eget barn, som snart kommer att vara i tjugoårsåldern, är alltid i behov av pengar.
Kundernas preferenser
Vi frågade också kunderna om deras användning av och preferenser för hörlurar. Kanske mindre förvånande är att majoriteten av kunderna (94%) använder sina hörlurar främst för att lyssna på musik. För Valcos kunder är ljudkvalitet det absolut viktigaste skälet till att välja hörlurar (och det är därför du är kund hos Valco).
Back noise är också en viktig egenskap hos hörlurar - ett av de mest populära användningsområdena för hörlurar verkar vara att använda back noise för att filtrera bort externa ljud.
Eftersom nästan 20 % av kunderna säger att de använder sina hörlurar för att titta på konstig och lite pinsam porr, verkar det troligt att framtida modeller kommer att behöva innehålla någon form av genväg för att dölja porren och visa t.ex. ett Excel-kalkylblad. Detta skulle kunna öka efterfrågan på headset för arbetsbruk.
Återkoppling
Vi måste direkt erkänna att feedbacken har försämrats sedan undersökningen 2022. Med andra ord har vi verkligen inte blivit bättre.
Naturligtvis behöver du inte gå till Bauhaus för att köpa string ännu. Webbplatsen är 4-stjärnig och den övergripande nöjdheten med företaget (på en skala från 1-10) är 9,35. NPS (Net Promoter Score) kan också beräknas utifrån svaren och är 80. Många företag skulle göra allt för att se liknande siffror, men vi är lite som Wrappers som inte vann Eurovision Song Contest: besvikna som fan eftersom vi vet att vi var bättre.
Med facit i hand kan vi nu konstatera att de förlängda leveranstiderna verkligen har fått våra kunder att dra på smilbanden och försämrat vårt resultat. Det finns också utrymme för förbättringar i onlinebutikens funktionalitet och i kundtjänsten, vilket kunderna har klargjort.
Lyckligtvis finns det ljus i tunneln: leveransproblemen har lösts, åtminstone för tillfället, och det finns fler VMK25-headset i lager än Lidl har korvar. Från och med nu är vårt mål att ha produkterna tillgängliga exakt när vi lovar.
Feedbacken från onlinebutiken har tagits på allvar och en fullständig översyn av onlinebutiken är redan på gång. Vi siktar på att ha en mer lättnavigerad, snyggare, bättre fungerande och framför allt sexigare butik klar till sommaren.
Massor av idéer
Henry Ford sa en gång att om han hade frågat kunderna vad de ville ha, skulle svaret ha blivit "snabbare hästar". Eller åtminstone var det den frasen som någon lade i Henrys mun. Ofta tror företag att kunderna inte vet vad de vill ha. Eller så kommer de på något "revolutionerande" och marknadsför det sedan som något alla måste ha.
Den här gången bestämde vi oss för att göra saker annorlunda och fråga er direkt vad ni vill ha. Vi fick många bra idéer för att förbättra vår marknadsföring. Naturligtvis var många av idéerna lite... låt oss säga utvecklingsbara. Men på det hela taget fick vi bra feedback för priset.
Men vi uppskattar särskilt feedbacken om att förbättra produktsortimentet. Vi fick över 1000 svar på hur vi kan förbättra de nuvarande produkterna och en hel del produktidéer. En intressant detalj är att nästan alla produktidéer var sådana som vi redan hade tänkt på tidigare, men nu har vi en mycket bättre uppfattning om vad folk verkligen vill ha.
Vi har redan börjat omorganisera vår produktutveckling för att bättre kunna tillgodose era behov och har flyttat produkter som det finns en tydlig efterfrågan på högst upp i kön.
Vi har för avsikt att gå ännu längre och i framtiden kommer vi även att be kunderna om deras synpunkter på utseendet (och om möjligt funktionerna) hos våra produkter. Till exempel arbetar vi nu med en uppsättning "stereohörlurar". De är fortfarande på ritbordet, så vi kan mycket väl lägga ut olika koncept för kunderna att granska och kommentera. Du bör följa Valcos nyhetsbrev.
Jaa kavereille:
Efterdyningarna av dödsspiralen (hur företaget inte gick i konkurs trots allt)
Pressmeddelande:Valco har beslutat att investera i en fabrik i Puolanga