I maj skickade vi ut en kundundersökning till våra nyhetsbrevsprenumeranter. Resultatet var som att kasta bröd till gräsänder. Vi vet inte varför eller hur, men nästan 2000 personer svarade på det överdrivet långa formuläret med olika dumma frågor, vilket är en så stor mängd att man nästan kunde förutspå nästa presidentval med det.

Precis som alla andra företag är vi intresserade av vad som rör sig i våra kunders huvuden. Naturligtvis för att vi vill ha mer pengar, och det enda ärliga sättet att få mer pengar är att betjäna kunderna bättre och producera bättre produkter på marknaden. Med extra pengar kan vi sedan köpa stora guldklockor, snabba bilar och bygga en dödsstjärna. Alla vinner.

Från den omfattande undersökningen får man också all möjlig intressant statistik, som man kan snurra runt bara för nöjes skull. Resultaten från undersökningen har granskats noga, snurrats runt i Excel och till och med kastats på ChatGPT. Här är all information som är värd att publicera. Resten har vi skrivit ut på kvittopapper, lagt det i en pentagram av ljus och använt i en mystisk Cthulhu-åkallningsritual.

Valcos kunder

Den genomsnittliga Valco-kunden

Den internationella spridningen av respondenterna var precis som vår egen uppfattning och statistiken över Valcos kundbas visar. Ungefär 68% av kunderna är från Finland, 25% från Tyskland och resten spridda över Europa som sardiner i öppet hav. Ett par procent av respondenterna var från utanför EU.

Det som är mer intressant är hur våra kunder är. Även om jag senast idag på LinkedIn såg någon säga att Valco är en billig och dålig kopia av Varusteleka, är sanningen att vi har gjort det här på vårt eget sätt utan att tänka så mycket på det.

Slutresultatet verkar vara att även våra kunder ser ut som oss entreprenörer. Alltså originella, unika och helt enkelt fantastiska individer.

Vi frågade i vilken typ av miljö våra kunder bor, och även om fördelningen i sig var ganska jämn, avviker den lite från var folk statistiskt sett bor. Du hittar troligen en Valco-kund i en småstad snarare än i en storstad. Förmodligen för att det är viktigare i en småstad att göra grannarna avundsjuka med nya hörlurar.

Även om alla andra verkar jaga selfietagande ungdomar på Instagram, har vi en mognare kundkrets. Andelen män är fortfarande överrepresenterad (80%), men sedan förra året har andelen kvinnliga kunder ökat trevligt. Vi strävar efter att inte bara vara ett märke för grabbar. Vi tar gärna emot pengar från kvinnor och alla icke-binära också.

Statistiskt sett är den genomsnittliga Valco-kunden en man i femtioårsåldern som bor i Finland, antingen i Uleåborg eller Tammerfors. I Tyskland någonstans i Leipzig eller Dortmund. Vi frågade inte, men de gillar förmodligen metalmusik, öl och korv. Självklart kommer det absolut största antalet kunder från en ort beroende på hur stor orten är. När man tittar på de tyska delstaterna, är våra kunder där ganska jämnt fördelade över hela Tyskland.

Måste dock säga att åldersfördelningen bland våra kunder är förvånansvärt jämn, men att få detta till ett trendigt ungdomsmärke kräver mer än lite kreativ fantasi. Vilket är bra, för ungdomar har ju ändå inga pengar. Min egen snart tjugoåriga unge är ständigt på jakt efter mer pengar.

Kundernas preferenser

Vi frågade också kunderna om deras användning av hörlurar och preferenser. Kanske inte så överraskande använder de flesta kunder (94%) sina hörlurar främst för att lyssna på musik. För Valcos kunder är ljudkvaliteten den absolut viktigaste anledningen att välja hörlurar (och det är därför ni är Valcos kunder).

Även brusreducering är en viktig funktion i hörlurar - en av de mest populära användningarna verkar vara att med brusreducering filtrera bort det yttre oväsendet.

När nästan 20% av kunderna säger att de använder sina hörlurar för att titta på konstig och lite pinsam porr, borde vi nog hitta på en snabbknapp för framtida modeller som kan dölja porren och istället visa ett Excel-ark. Detta skulle kunna öka efterfrågan på hörlurarna för arbetsbruk.

Feedback

Jag måste erkänna direkt att feedbacken har blivit sämre sedan undersökningen 2022. Så vi har åtminstone inte blivit bättre.

Du behöver inte riktigt springa till Bauhaus för att köpa rep än. Hemsidan har fyra stjärnor och den allmänna nöjdheten med företaget (på en skala från 1-10) är 9,35. Även NPS (alltså Net Promoter Score) kan räknas ut från svaren och den är 80. Många företag skulle göra vad som helst för att se liknande siffror, men vi är lite som Käärijä som inte vann Eurovision: förbannat besvikna, för vi vet att vi var bättre.

I efterhand kan vi nu konstatera att de förlängda leveranstiderna verkligen har suddat bort leendet från kundernas läppar och sänkt vår prestanda. Det finns också utrymme för förbättringar i webbutikens funktionalitet och kundservice, vilket kunderna tydligt har påpekat.

Som tur är finns det ljus i slutet av tunneln: leveransproblemen är åtminstone tillfälligt lösta, och vi har fler VMK25-hörlurar i lager än vad Lidl har korvar. Från och med nu är vårt mål att produkterna ska finnas tillgängliga precis när vi lovar det.

Vi har tagit feedbacken om vår webbutik på allvar och en totalrenovering är redan på gång. Vi siktar på att ha en lättnavigerad, snyggare, bättre fungerande och framför allt sexigare butik klar till sommaren.

Många idéer

Henry Ford sa en gång att om han hade frågat kunderna vad de ville ha, skulle svaret ha varit "snabbare hästar". Eller åtminstone har någon lagt dessa ord i Henrys mun. Ofta tänker företag att kunderna inte vet vad de vill ha. Eller så hittar de på något 'revolutionerande' och marknadsför det så att alla bara måste ha en.

Den här gången bestämde vi oss för att göra annorlunda och fråga er direkt vad ni vill ha. Vi fick massor av fantastiska idéer för att utveckla marknadsföringen. Självklart var en stor del av idéerna lite... låt oss säga utvecklingsbara. Men på det hela taget fick vi fantastisk feedback med tanke på priset.

Men vi uppskattar särskilt feedbacken som har hjälpt oss att förbättra vårt produktsortiment. Vi fick över 1000 svar om hur våra nuvarande produkter kan förbättras och massor av produktidéer. Som en intressant detalj var nästan alla produktidéer sådana som vi redan hade funderat på tidigare, men nu vet vi mycket bättre vad folk verkligen vill ha.

Vi har redan börjat omorganisera vår produktutveckling för att bättre möta era behov och vi har prioriterat produkter som det uppenbarligen finns efterfrågan på.

Vi tänker ta det här ännu längre, och framöver kommer vi att fråga kunderna om deras åsikter även om produkternas utseende (och om möjligt även funktioner). Till exempel jobbar vi just nu på så kallade hifi-hörlurar. De är fortfarande på ritbordet, så vi kan mycket väl lägga ut olika koncept för kunderna att bedöma och kommentera. Det är värt att hålla koll på Valcos nyhetsbrev.