Valcos Black Friday är här, och rykten om de största rabatterna någonsin har tagit över internet! Är det äntligen möjligt att få tag på Valcos fantastiska hörlurar för halva priset? Är detta ögonblicket när du hittar din drömprodukt till ett otroligt lågt pris? Tja… nej.

Förbered dig på att bli besviken: vi har inga rabatter, varken nu eller någonsin. Men ge oss en chans innan du går – vi har en helt logisk och ärlig anledning, som inte har något att göra med konsumtionskritik, grönmålning eller andra liknande ursäkter.

Sanningen är att vi på Valco helt enkelt är för lata och för korkade för att bry oss om pristricks eller komplicerade kampanjer.

Normalt är den klassiska metoden att först sätta ett högt pris för att "skumma grädden" och sedan sänka det till den "rätta" nivån. Därefter fluktuerar priset med reor, tills det höjs igen inför en stor Black Friday-kampanj, precis innan produkten tas bort från marknaden för gott.

Det är ett otroligt jobbigt upplägg som kräver mycket samordning. På Valco har vi en grundprincip inspirerad av den latinska kulturen som heter "mañana". Vi tror att allt som kan göras imorgon inte behöver göras idag. Detta gäller särskilt för all form av förhandsplanering. Bara tanken på att göra något "för att alla andra gör det" är tillräckligt irriterande.

Det är mycket enklare att bara prissätta produkten rätt från början – ingen grädde skummas, inget prisdumpande. Om vi någon gång sålt något på rea har det funnits en tydlig och motiverad anledning, som en förhandsbeställning. Och det var definitivt inte planerat i förväg.

Vårt upplägg är enkelt: vi gör fantastiska produkter, säljer dem till ett rimligt pris och använder pengarna till saker som verkligen spelar roll, som:

  • Öl
  • Barnens underhåll
  • Snabba bilar
  • Stora klockor
  • Byggandet av en Dödsstjärna och erövring av galaxer

Prisdilemmat

Men låt oss ta en titt på hur Black Friday-kampanjer vanligtvis fungerar och varför vi verkligen inte har någon chans att hoppa på det tåget.

  1. Utförsäljning av lagerrester: Vanligtvis säljer man vid den här tiden på året de sista partierna av föråldrade produkter som ligger och dammar på lagret. Lite som när du hittar en halv julchoklad på midsommar och tänker: "Den duger nog." Men vi har inga lagerrester att sälja. Om vi hade det skulle vi säga det.

  2. Prishöjningar innan reor: Ofta höjer man priserna precis innan en kampanj för att kunna erbjuda "större rabatter". Vi har bara två hörlursmodeller, och om vi försökte höja priserna skulle våra kunder förmodligen veta det innan vi själva gör det. Dessutom är vår moraliska kompass fortfarande tillräckligt intakt för att hindra oss från att göra så.

  3. Gräddskumningens slut: Nya produkter erbjuds ofta till höga priser i början för att "skumma grädden". När ingen längre är villig att betala premiumpriset säljs de till ett mer "realistiskt" pris. På Valco har vi prissatt våra produkter rättvist från början – kanske till och med lite naivt.

    Som ett resultat kan vi inte ens erbjuda stora rabatter till återförsäljare, vilket har bromsat våra produkters inträde i större butikskedjor. Av samma anledning har specialmodeller också specialpriser – en del av deras försäljningspris går till royalties, och vår marginal räcker inte till för det.

Ett jämförande exempel

Låt oss titta på hur de stora aktörerna spelar prisspelet. Vi använder ett par produkter från stora tillverkare som vi tror tillhör samma kategori som VMK25. Tyvärr lyckades vi inte få med VMK25:s priskurva i graferna – dess pris har alltid varit stabilt, högst 199 €, och grafen går inte så lågt.

Bild 1: Gräddskumning och konstgjord dramatik

Båda graferna visar tydligt hur tillverkare initialt sätter sina produkter till skyhöga priser (gräddskumning™) vid lanseringen, för att sedan snabbt sänka priset när det blir uppenbart att ingen är villig att betala så mycket. Efter den första prisfallet stabiliseras priset, med några "prisshower" då och då där priset först höjs för att göra rabatter mer attraktiva.

Den andra grafen liknar en berg-och-dalbana: först skummar man grädden, sedan sjunker priset. Varje gång de vill ha en försäljningsökning höjer de priset igen och "sänker" det sedan. I år, under Black Friday-hysterin, har priset höjts igen, och nästa år försvinner förmodligen den här modellen tyst från sortimentet. Det verkar som att tillverkarens strategi är att manipulera priserna så mycket att kunden till slut tappar greppet om vad produktens riktiga pris egentligen är.

Vad gör Valco?

Vi sätter ett rättvist pris direkt från start. VMK25 kostar 199 euro, punkt. Inga pristricks. Ingen gräddskumning vid lansering. Om vi någonsin har erbjudit rabatter har det funnits en tydlig anledning – som ett tomt lager och ett ännu tommare bankkonto. Och om vi någonsin säljer de sista exemplaren billigt för att göra plats för en ny modell, säger vi det direkt.

Är rättvisa tråkigt? Kanske lite. Kunde vi tjäna mer pengar på annat sätt? Förmodligen. Är vi för lata för kampanjer? Absolut!

Det är därför vi inte har rea. Vi vill att våra kunder alltid ska veta att de får en bra deal – utan några dolda fällor. Och ärligt talat, all form av prismanipulation eller kampanjplanering tar tid från det som verkligen är viktigt: att dricka öl.

Läs mer om Black Fridays historia

Om du vill fördjupa dig i Black Fridays historia – från Robinson Crusoe och Kekkonens inspirerande historia till konspirationer och diplomatiska kriser – rekommenderar vi att du läser vår blogg, baserad på Dr. Rajaniemis omfattande kunskap om alternativ historia.

Visste du detta om Black Friday? - Läs bloggen.