Valcon Black Friday on täällä, ja huhut kaikkien aikojen alennuksista ovat täyttäneet internetin! Onko vihdoin mahdollista napata Valcon huippukuulokkeet puoleen hintaan? Onko tämä se hetki, kun löydät unelmiesi äänilaitteen uskomattoman edullisesti? No… ei.

Valmistaudu pettymään: meillä ei ole alennuksia nyt eikä koskaan. Mutta älä vielä karkaa – meillä on siihen täysin järkevä ja rehellinen syy, joka ei liity mihinkään ylikulutuksen vastustamiseen, omatunnon valkopesuun tai muuhun vastaavaan selittelyyn. 

Totuus on, että Valcolla olemme yksinkertaisesti liian laiskoja ja tyhmiä tekemään mitään hintakikkailua tai kampanjointia.

Yleensä hinnoittelu noudattaa oppikirjamallia: aluksi tuotteelle asetetaan korkea hinta kermankuorintaa varten, sitten hinta lasketaan "oikealle" tasolle. Tämän jälkeen hintaa sahataan alennusmyyntien mukaan ylös ja alas, kunnes se nostetaan uudelleen suurta Black Friday -kampanjaa varten juuri ennen tuotemallin poistumista valikoimasta.

Aivan helvetin työlästä ja vaatii monenlaista koordinointia.

Meillä Valcolla on sellainen latinohenkinen perusarvo nimeltään “mañana”. Me uskomme, että mitä tahansa voi tehdä huomenna, joten miksi tehdä sitä tänään? Tämä pätee erityisesti kaikenlaisten etukäteissuunnitelmien tekoon.

Lähtökohtaisestikin vituttaa jo ajatus lähteä tekemään jotain kampanjointia sen takia, että “kun kaikki muutkin”.

On kamalan paljn helpompaa vain hinnoitella tuote oikein heti alussa – ei kermankuorintaa, ei hintadumppausta. Jos olemme myyneet alennuksella, sille on ollut selkeä ja perusteltu syy – esimerkiksi ennakkotilaus. Ja sitä ei varmasti ole etukäteen suunniteltu.

Toimintamallimme on yksinkertainen: teemme hyviä tuotteita, myymme niitä järkevään hintaan ja käytämme rahat aidosti tärkeisiin asioihin, kuten:

  • Kaljaan
  • Lasten elatukseen
  • Nopeisiin autoihin
  • Isoihin kelloihin
  • Kuolemantähden rakentamiseen ja galaksien valloittamiseen

Hintojen kikkailunäytelmä

Mutta palataan hetkeksi siihen, miten Black Friday -kampanjointi toimii ja miksei meillä ei oikeastaan ole edes mitään mahdollisuuksia hypätä siihen mukaan.

  1. Jämät varastosta: Yleensä tähän aikaan vuodesta myydään pois vanhentuvan tuotteen loppuerä, joka on jäänyt omaan tai valmistajan varastoon kummittelemaan. Vähän kuin juhannuksena löydät puolikkaan joulusuklaan ja tuumat, että “kyllä se vielä menee”. Mutta kun ei meillä ole mitään jämäeriä mitä myydä. Jos olisi, niin kerrottaisiin.

  2. Hintanostot ennen alennuksia: Usein nostetaan hintoja vähän ennen kampanjaa, jotta voidaan laskea ne suurempaan “alennusmyyntiin". Meillä on vain kaksi kuulokemallia, ja jos yrittäisimme nostaa hintoja, asiakkaat tietäisivät sen jo ennen kuin me itse. Lisäksi meidän moraalikompassi on vielä niin ehjä, että se ei anna meidän tehdä noin.

  3. Kermankuorinta päättyy: Uusi tuote usein hinnoitellaan alunperin korkealle ja "kuoritaan kermat" päältä. Sitten kun kukaan ei enää maksa preemiota, sitä myydään "alennuksella" realistisempaan hintaan. Me Valcolla olemme hinnoitelleet tuotteemme alusta asti rehdisti – ehkä jopa tyhmästi.

    Tämän seurauksena emme pysty tarjoamaan suuria alennuksia edes jälleenmyyjille, mikä on osaltaan hidastanut tuotteidemme pääsyä laajemmin kauppojen hyllyille. Samasta syystä erikoismalleilla on erikoishinta – niiden myyntihinnasta osa menee rojalteihin, eikä omasta katteestamme riitä siihen vara.

Vertaileva esimerkki

Katsotaanpa Kuinka isot pojat pelaavat hintapeliä. Käytetään esimerkkinä paria ison valmistajan tuotetta, joiden luulemme edustavan jotakuinkin samaa kategoriaa kuin VMK25. Valitettavasti emme saaneet omaa VMK25-käyrää mukaan kuviin – sen hintahan on aika vakaasti ollut enintään 199€, eikä graafi yllä niin alas.

Kuva 1: Kermankuorintaa ja keinotekoista draamaa

Molemmista graafeista näkee selvästi, kuinka valmistaja aloittaa hinnan suoraan pilvistä (kermankuorinta™) heti lanseerauksessa, mutta tiputtaa sen nopeasti, kun käy ilmi, ettei kukaan ole valmis maksamaan niin paljon. Alkunotkahduksen jälkeen hinta pyörii tasaisemmin, tosin väliin mahtuu muutama "hintashow," joissa tuotteelle saadaan nätimpi alennus nostamalla hinta ensin ylös.

Toinen graafi muistuttaa huvipuistolaitetta: ensin vedetään kermat päältä, sitten tiputellaan hinta alemmas. Aina kun myyntiä halutaan buustata, hinta nostetaan pilviin ja "alennetaan." Tämän vuoden Black Friday -huumassa hinta on taas vedetty ylöspäin, ja ensi vuonna tämä malli varmaan hiljaisesti katoaa valikoimasta. Näyttää siltä, että valmistajan strategia on heiluttaa hintaa niin paljon, että asiakkaalta katoaa lopulta käsitys siitä, mikä tuotteen oikea hinta edes on.

Mitä Valco tekee?

Me laitamme hinnan reiluksi heti kättelyssä. VMK25 maksaa 199 euroa, piste. Ei hintatemppuja. Ei kermankuorintaa alussa. Jos joskus olemme alennuksia antaneet, siihen on ollut selkeä syy – kuten tyhjä varasto ja vielä tyhjempi tili. Ja jos joskus myymme loput halvemmalla pois uuden mallin tieltä, sanomme sen suoraan.

Onko reiluus tylsää? Ehkä vähän. Saisimmeko enemmän rahaa muulla tavalla? Luultavasti. Olemmeko liian laiskoja kampanjoimaan? Ehdottomasti!

Siksi meillä ei ole alennusmyyntejä. Haluamme, että asiakkaamme tietävät aina saavansa hyvän diilin – ilman mitään piilokoukkuja. Ja rehellisesti, kaikenlainen hintojen veivaaminen ja kampanjoiden säätäminen on pois siitä, mikä on oikeasti tärkeää: kaljan juonnista.

Lue lisää Black Fridayn historiasta

Jos haluat sukeltaa syvemmälle Mustan Perjantain historiaan – Robinson Crusoen ja Kekkosen inspiroivasta tarinasta aina salaliittoihin ja noottikriiseihin asti –suosittelemme lukemaan blogimme, joka perustuu Tohtori Rajaniemen laajaan vaihtoehtoishistorian tuntemukseen.

Tiesitkö tämän Mustasta Perjantaista? Lue blogi.